Aktuálně

Autodrom Most daroval záchranářský vůz

     Zástupci Policejní historické společnosti si dnes na Mosteckém autodromu převzali vůz Octavia Combi první generace, která byla součástí záchranného systému.
    
     Záchranný systém při závodech vznikl na popud novináře Karla Hrubce, který se inspiroval obdobným systémem v západních zemí. V roce 1977 přemluvil ke spolupráci bývalého závodníka Cyrila Svobodu a byla založena záchrannářská organizace AMK Narex. Systém byl poprvé představen Cyrilem Svobodou za volantem jeho závodní Lancie Beta a lékařem na sedadle spolujezdce při závodech v Mostě. V roce 1978 se záchrannému týmu povedlo, že na závodech v Polsku zachránil život závodníka z Polska. Odměnou dostal Narex k dispozici vůz FSO Polonez 1600. Ani po instalaci dvoulitrového motoru byl Polonez pro záchranu nevyhovující. Jako ideální vůz se Svobodovi zamlouvala prostorná a rychlá Tatra 613. Problém byl však v tom, že T613 byla v tehdejším Československu určena jen pro úzký okruh uživatelů. Vládní usnesení však obsahovalo v závorce jednu vyjímku, která umožňovala užití T613 pro speciální účely. Tak se v roce 1980 zrodil legendární záchranářský vůz Tatra 623. V roce 1985 byl dvěma vozy vybaven i nově vznikající záchranný tým AMK VPU Most, který zajišťoval bezpečnost na nově postaveném mosteckém okruhu. Do roku 1987 používal Narex deset vyprošťovacích vozů, které Svoboda stále zdokonaloval. Největším úspěchem bylo zajišťování závodů Formule 1, kde se vozy z Narexu udržely celých jedenáct let.

     V roce 1992 založil Cyril Svoboda následnickou firmu Narexu s názvem Narimex Praha s.r.o, která se stále věnovala převážně výrobě vyprošťovací techniky, včetně jejího servisu a školení. V roce 2000 firma navázala spolupráci s mladoboleslavskou ŠKODA AUTO, a.s. a na základě této spolupráce vznikají první záchranářské vozy Škoda Octavia Combi, na kterých spolupracuje i Svoboda.

     Dnes předávaný vůz byl posledním postaveným Cyrilem Svobodou a jediným, který se dochoval. Symbolicky se tím v Mostě uzavřel kruh jeho dlouholeté a záslužné práce pro motoristický sport.

     Vůz bude v nejbližší době uveden do původního stavu a vystaven v expozici muzea Policejní historická společnost.

 

Starý vůz Octavia Combi nahradí moderní zachranářský vůz Nissan